Kategorie
BIZNES ETYKIETA strategia

6 podstawowych zachowań, o których zapominają przedsiębiorcy

Uczestniczyłam w setkach spotkań z kontrahentami w Europie i Azji. Od niedawna spotykam się również z polskimi przedsiębiorcami. Prawda jest taka, że to czym się zajmuje zazwyczaj przynosi kłopoty i partnerzy biznesowi często na pierwszym spotkaniu podchodzą do mnie z dużym dystansem. Zdaje sobie sprawę z tego, że usposobienie i kultura Azjatów zasadniczo różni się od europejskiej. Azjaci są otwarci, przyjacielscy i świetnie potrafią rozgraniczyć sferę prywatną od zawodowej, Europejczycy natomiast są bardzo zachowawczy i nieufni. Porównując jakość spotkań przeprowadzanych szczególnie w Polsce, zauważyłam, że my Polacy w kontaktach biznesowych zapominamy o kilku podstawowych zachowaniach. Poniżej moja lista, która mam nadzieję będzie pomocna i podniesie jakość i profesjonalizm waszych spotkań.

1. Podaj rękę!

Wydawać by się mogło, że spotykając kogoś po raz pierwszy niemal odruchowo podajemy mu rękę. Okazuje się, że nie. Wielokrotnie spotkałam się z sytuacją, w której kontrahent o tym zapomniał. Jest to szczególnie ważne, pozwala nawiązać kontakt wzrokowy oraz wyczuć rozmówcę. Ponadto, mam poczucie, że od razu jest bardziej profesjonalnie!
 Photo by rawpixel.com from Pexels
2. Schludny ubiór

W zależności od branży i powagi spotkań. Jeśli już znamy osobę, z którą planujemy spotkanie to wiemy czy musimy szykować elegancką sukienkę lub białą koszulę czy też zestaw semi-casual. Ja wyznaję zasadę “Less is more.” Staram się wyglądać skromnie, ale w trendach minimalistycznych. Najważniejsze jest to, aby strój dodawał nam pewności siebie i byśmy czuli się w nim dobrze.

3. Wspólny posiłek

Zarówno w domu jak i pracy cenię sobie czas spędzony przy wspólnym stole. Lunch lub kolacja to świetna okazja do tego, aby skrócić dystans i dowiedzieć się czegoś więcej na temat naszego partnera. Nasuwa się pytanie kto płaci, zależy oczywiście od tego kto zaprasza 🙂 Niestety w Polsce, szczególnie wśród małych przedsiębiorców nie jest to popularna praktyka. Wiele razy spotkałam się z tym, że po kilku godzinach podróży autem zaproponowano mi jedynie szklankę wody lub herbatę. W Azji naturalne jest to, że w porze lunchu lub kolacji wspólnie idzie się do restauracji.

4. Nie narzekaj

Wiemy, że narzekanie to sport narodowy Polaków 🙂 Na spotkaniach tylko jednostki mówią, że biznes się rozwija i dobrze prosperuje, niestety większość narzeka wplatając pomiędzy historie o wakacjach w Indiach i szkołach swoich dzieci w USA 😉

5. Wizytówki

Niski koszt, a poziom naszego profesjonalizmu od razu wzrasta, ponadto jest bardzo funkcjonalny i pozwala zachować kontakt do kontrahenta. Warto zaopatrzyć się w eleganckie etui, które pomoże utrzymać nasze wizytówki w czystości.

6. Prezenty

Zbliżają się święta. Czekoladki, butelka wina, czy kalendarz są stosownym pomysłem na drobny upominek 🙂 

A czy wy macie jakieś spostrzeżenia w powyższym temacie? 🙂

Subscribe to our newsletter!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *